BATÁTY DUŠENÉ S JABLKY

Recept z knihy Jíme zdravě, jídlo má pro nás neobvyklou výrazně sladkokyselou chuť, která nemusí každému vyhovovat, my jsme si ale pochutnali.
Oloupeme a nakrájíme na malé kostky dva větší batáty a dvě až tři jablka. Vložíme je do hluboké pánve, podlijeme malým množstvím vody a na mírném ohni dusíme asi 45 minut až hodinu zcela doměkka, občas promícháme. Pokud je třeba, podlijeme, aby se nepřipalovaly. Osolíme, opepříme, vmícháme lžíci čerstvého strouhaného zázvoru, půl lžičky skořice, lžíci oblíbeného panenského oleje a dvě lžíce citrónové šťávy. Podáváme horké s opečeným tofu a listovým salátem.


ŽAMPIONOVÝ GULÁŠ

Můžete k němu přikusovat chleba, uvařit brambory nebo kroupy, my máme rádi ke guláši těstoviny 
Na dvou lžících oleje necháme zesklovatět na půlkolečka nakrájenou cibuli, po chvíli přidáme dva stroužky česneku (používám mladé česneky s natí) a půl kila na plátky nakrájených žampionů. Opepříme, osolíme, okořeníme několika odrhnutými snítkami čerstvého tymiánu a lžící mleté papriky. Za občasného promíchání dusíme asi 10 minut, dokud žampiony nepustí šťávu a ta se zase z velké části neodpaří. Zalijeme 150 ml bílého vína, vmícháme 2 lžíce rajčatového protlaku, 300 g předem uvařených bílých fazolí (nebo fazolí z plechovky) a dusíme ještě 10 minut.


VELMI OSOBNÍ KNIHA O ZDRAVÍ

Včera se mi dostala do ruky kniha Margit Slimákové a tak jsem ji zatím stihla jen zběžně prolistovat a přečíst pár odstavců. Kniha je krásně designově zpracovaná, velmi moderní a trendy a na své si v tomhle ohledu přijdou především mladí lidé, kterým tento vizuál bude velmi konvenovat. Knížka je koncipovaná jako přehledná příručka o zdravém životním stylu, kde kromě otázek výživy a potravin najdete i kapitoly týkající se například homeopatie, těhotenství a porodu, očkování, rozvržení pracovního dne, vzdělávání, sportu a pohybu obecně, poruch chování u dětí, kouření, alkoholu, genetických manipulací, menstruace a dalších témat.
Myslím si, že je dobrým a rozumným rádcem především všem zmateným a nejistým lidem, kteří tápou v množství doporučení, často různorodých, valících se na nás z televize, časopisu i internetu. Na knize je na první pohled znát obrovské množství práce, kterou autorku stála, klobou dolů :)



PEČENÝ KVĚTÁK S BULGUREM

Hlávku květáku rozebereme na růžičky a pět minut povaříme v páře. Vložíme do zapékací misky, pokapeme olejem, okořeníme uzenou paprikou a pepřem, osolíme a pečeme při 200 stupních 20 minut. 
150 g bulguru uvaříme v osolené podle návodu na obalu. Já bulgur vařím v dvojnásobném množství vody asi 20 minut. Můžeme jej ale namočit den předem do vody, do rána změkne a vařit se nemusí.
Do mixéru vložíme 50 g pomletých kešu, jednu nakrájenou cibuli, 1 lžíci tahini, 1 lžíci misa, 2 lžíce citrónové šťávy, 1 lžičku ostré hořčice, 1 lžíci kaparů, 1 lžíci panenského oleje (použila jsem lněný), mletý pepř, sůl a 50 ml vody. Rozmixujeme dohladka.
Talíř obložíme syrovou zeleninou, která by měla být součástí každého jídla.



CUKETOVÁ MISKA

Výtečné propojení chutí, doporučuji!
Nejprve uvaříme 300 g mrkve doměkka a rozmixujeme ji spolu s pokrájenou cibulí, kouskem zázvoru, 2 stroužky česneku, 2 lžícemi citrónové šťávy, lžící rýžového octa, solí, lžičkou rýžového sirupu, 3 lžícemi olivového oleje a trochou vody na hladkou hustou omáčku.
Jednu středně velkou cuketu nakrájíme na tenká kolečka, narovnáme do pekáčku, okořeníme oblíbeným kořením, například sušeným česnekem, pepřem, tymiánem, kari, paprikou atd., osolíme a pokapeme olivovým olejem. Vložíme do trouby vyhřáté na 220 stupňů a pečeme asi 15 minut, nesmí příliš změknout.
100 g černé čočky beluga vložíme do většího množství osolené vody a vaříme doměkka, ke konci varu vhodíme do hrnce misku nakrájeného špenátu a ihned společně scedíme a necháme okapat.
100 g kuskusu vsypeme do misky, přidáme tři lžíce hrozinek, osolíme a zalijeme vroucí vodou tak, aby sahala asi 1 – 1,5 cm nad kuskus. Přiklopíme a necháme 15 minut nasáknout, pak promícháme vidličkou.
Na talíř narovnáme kuskus, čočku se špenátem a cuketu a polijeme mrkvovou omáčkou. Mňam!



LUNÁRNÍ KALENDÁŘ MARTINY LUKÁŠKOVÉ NA 20. TÝDEN ROKU 2018


BROKOLICOVÁ MISKA

Skvělý lehký oběd, vyzkoušejte!
V páře uvaříme do poloměkka jednu hlávku brokolice rozebranou na růžičky a osolenou, těsně před koncem přihodíme do pařáku 100 g čerstvě vyloupaného hrášku (lze použít i mražený) a necháme v páře ještě 2 minuty.
150 g soba nudlí uvaříme podle návodu na obalu. Plechovku červených fazolí (400 g) dobže propláchneme. 
Do mixéru vložíme tři nakrájené naťové cibulky, lžíci pokrájeného zázvoru, dva stroužky česneku, 2 lžíce mugi misa, 2 lžíce rýžového octa, 2 lžíce rýžového sirupu, 4 lžíce panenského olivového oleje a 50 ml vody. Rozmixujeme do hladka.
Do misky narovnáme zeleninu, nudle a fazole a přidáme 2 – 3 lžíce zálivky. Můžeme promíchat nebo jíst nastřídačku, záleží na tom, jak nám to lépe vyhovuje.



TEMPEH V MARINÁDĚ

Inspirace z knihy Jíme zdravě.
Delikátní pokrm, pro který můžete použít tempeh, ale i tofu, seitan, sojové maso nebo takzvabný „Kukuřízek“, což je rostlinná alternativa masa s kukuřičnou moukou. Já jsem použila právě ten a k tomu i tempeh.
350 g tempehu (či jiného rostlinného „masa“) nakrájíme na špalíky a vložíme do misky. Rozmixujeme 150 ml bílého vína, 50 ml olivového oleje, 1 lžíci balzamikového octa, 1 lžíci Tamari, tymián, rozmarýn, 4 stroužky česneku, a pepř a touto marinádou zalijeme tempeh v misce. Přiklopíme a necháme dvě hodiny v chladničce marinovat.
Poté po obou stranách osmahneme na pánvi s olejem dozlatova, zalijeme zbytkem marinády a krátce povaříme.
Podáváme s bramborami vařenými v páře spolu s květákem a rozšťouchanými s trochou rostlinné smetany, solí, pepřem a bylinkami (použila jsem naťovou cibulku, rukolu, řeřichu a mladý špenát).



ČERVENÁ QUINOA S FAZOLKAMI

Výtečný salát, který poslouží i jako lehký oběd.
150 g červené quinoy proláchneme v cedníku vroucí vodou, zbavíme ji tak stop hořkosti. Vložíme ji do hrnce, zalijeme 300 ml vody, osolíme a zvolna vaříme asi 20 minut, dokud se všechna voda nevsákne. 
300 g zelených osolených fazolek vaříme deset minut v páře a vmícháme ke quinoe. Do mixéru vložíme 1 – 2 stroužky česneku, svazek petrželky, svazek pažitky, 1 lžíci olivového oleje, 2 lžíce lahůdkového droždí, šťávu z poloviny citrónu, 1 lžíci jemnějšího misa, 2 lžíce tahini pasty a 50 ml vody. Rozmixujeme dohladka a pokud je třeba dosolíme. Krásně zelenou omáčku zamícháme k fazolkám s quinoou a nakonec přidáme na 200 g kostičky nakrájeného lahůdkového tofu. Jíme s chlebem.
Já jsem si k tomu ještě dala dřínky nakládané jako olivy, které jsem dělala loni a byla to delikatesa!